torsdag 11 februari 2010

Om debatten på Malmö högskola

Igår debatterade jag sjukfrånvaro och sjukfrånvarodebatt med Jan Rydh och Hanne Kjöller. Det var en lite yvig men mestadels trevlig diskussion. I stridens hetta glömde jag bort att använda en del fina argument, men det får jag lära mig av inför nästa debatt. Sydsvenskans Niklas Orrenius har skrivit en rolig sammanfattning av debatten.


Från debatten. Jan Rydh förklarar sambanden för mig, men Hanne Kjöller verkar inte helt övertygad. (Foto: Patrick Persson/Sydsvenskan.)

Debatten finns nu tillgänglig att se i efterhand på Bambuser.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt, det ser jag fram emot att se. Go Björn!

Kram från din överarbetade syster (som försöker följa bloggen i syfte att åtminstone _något_ hänga med i debatten)

Stardust sa...

Tack syrran! Kommer du på 6-årskalas till helgen?

*Q* som i Qfisk sa...

Har just börjat lyssna på debatten.
Av det jag läst ser jag dig som en hjälte!

Tack för det jobb du gjort. Hoppas det leder någon vart i politiken.

Stardust sa...

Tack, det var väldigt snällt skrivet :-D

Anonym sa...

Jättebra debatt men det går bara att se 54 minuter sen hänger det sig.
MVH Maja

signe sa...

Nu har jag lyssnat. Det kanske inte får sägas, men jag tycker Hanne Kjöller är en bluff!
Hon säger sig ha mycket på fötterna och förstå sig på psykologiska skeenden vid sjukdom och sjukskrivning.
Dessutom att hon brinner för frågan.
Inget av det är sant.
Jag har följt henne genom åren och har sett hennes slarvighet med fakta. Hon utgår helt från sig själv och sin samhällskrets "mainsteam" när hon säger sig förstå och veta hur hundratusentals individer fungerar vid sjukskrivning och hon gör det på ett väldigt föraktfullt sätt.
"Att sitta i pyjamas vid köksbordet hela dagarna", hur kan en ledarskribent på DN uttrycka sig så utan att nån reagerar?
Det vore bättre om hon förstod sin egen psykologi; det är klart hon brinner, hon eldar ju på sina fördomar gång på gång. Snacka om att ha målat in sig i ett hörn! Hon sa också att hon talat med så många som bekräftat henne, hur intressant är det? Om hon inte lyssnar på de som säger motsatsen.
Nä, damen är ett sorgligt kapitel i medievärlden, det skrämmande är dock att hon tjänar nåns syften.
Ursäkta min ilska, men om nån behöver KBT och rehabilitering så är det Hanne Kjöller!

Anonym sa...

Hej Björn. Din bok har verkligen hjälpt mig att sätta ord på de insikter och erfarenheter jag fått genom att manglas i Alliansens nya sjukförsäkringsreform.
Jag har gått igenom hela rasket ända fram till utförsäkring (trots att jag inte var frisk alls) och slutligen ett överklagande i förvaltningsrätten som tack och lov såg saken ut mitt perspektiv och gav mig rätt.
Jag skulle gärna vilja se debatten som du hade med Jan Ruhd och Hanne Kjöller i Malmö, men jag finner den inte varken på din eller högskolans hemsida. Finns den överhuvudtaget att tillgå, eller är jag för sent ute?

Med vänlig hälsning, Rättvisetörstande Realist