onsdag 24 mars 2010

Back in business - nya artiklar


Tulum, Riviera Maya, Mexiko.

Jag är tillbaka igen efter en skön semester i Mexiko. Vardagen börjar imorgon igen. Vill dock reda nu tipsa om några artiklar som publicerats den senaste veckan.

Först en debattartikel jag skrivit för Kollega, Unionens medlemstidning. I artikeln går jag mer i detalj igenom Tor Larssons förklaring till den höga sjukfrånvaron.

Sedan en bra artikel från Skånska Dagbladet om Försäkringskassans gissningar om fusk och felaktiga utbetalningar.

Slutligen en utförlig och välskriven intervju ur senaste numret av Läkartidningen, om Kampen om sjukfrånvaron med fokus på läkarnas roll som syndabockar för den höga sjukfrånvaron.

2 kommentarer:

Niclas Kuoppa sa...

Hur kommer det sig att de forskare du hänvisar till, som Tor Larsson, inte själva numera är så synliga i debatten?

Stardust sa...

Bra fråga. Tor Larsson håller just på och slutför sin slutrapport för RAR-projektet. Förhoppningsvis återkommer han i debatten till sommaren.

Många forskare deltar tyvärr inte så mycket i debatten, av rädsla för att bli misstolkade, förlora kontrollen över sina resultat eller bli använda som slagträ av olika aktörer.

Jag hade gärna sett mer av Tor Larsson, och av exempelvis Lotta Vahlne Westerhäll.

Framför allt undrar jag varför de som får hård kritik i min bok håller så tyst. Var är Hanne Kjöller, var är Anna Hedborg?