lördag 23 oktober 2010

Erik Ullenhag och Malmöskjutningarna

Var det rätt av regeringen att skicka integrationsminister Erik Ullenhag till Malmö igår? Varför skickade man inte justitieminister Beatrice Ask istället? Eller varför inte statsministern? Så går en del av diskussionerna på Internet just nu.

Kan det inte vara så att de drog lott, helt enkelt? Det framstår inte direkt som något toppenuppdrag, med tanke på Birgit Friggebos erfarenheter.

Ullenhag såg närmast vettskrämd ut i de intervjuer han gav igår, och darrade på rösten. "Nu får jag fan inte gå utanför manuset, tänk om jag gör en Birgit och blir utskrattad i decennier framöver", tänkte han nog.

5 kommentarer:

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Nästa gång Saab presenterar en ny bilmodell så förväntar jag mig logikens namn att de skickar socialministern...

Niclas Kuoppa sa...

Filosofiska rummet hade en oerhört intressant intervju med Massimo Pigliucci om människans förutsättningar att vara rationell,vad som nu menas med det, och om kritiskt tänkande och vetenskapens ansvar.
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=793

Stardust sa...

Tack för tips, Niclas!

Marika B Hansen sa...

Jag tolkar valet av minister som statsministerns sätt att definiera problemet. En person går omkring i Malmö och skjuter ner andra människor som han/hon inte känner. Eftersom man skickar integrationsministern antar jag att Reinfeldt ser det hela som ett problem med integrationen. Mina tankar går snarare till den katastrofala situationen inom den skånska psykiatrin.

Stardust sa...

Så du hade helst velat skicka Göran Hägglund då, Marika? ;-)