torsdag 24 juni 2010

"Vellinge kommun har skrivit ett avtal..."

Gårdagens Uppdrag granskning, en repris från tidigare under säsongen, var en höjdare. Det som framkom i programmet - Vellingemoderaternas flyktingmotstånd och "borgmästaren" Göran Holms arrogans och dubbelmoral - var knappast något nytt för oss som följt med i denna evighetslånga debatt. Men programmet var väl genomfört och med en snygg, effektiv slutkläm. Och Holm tappade koncepterna!

Missa inte den avslutande intervjun (ca 46 min - 51 min) med migrationsminister Tobias Billström (M), som hänvisar till att Vellingemoderaterna "har tecknat ett avtal med Migrationsverket" ungefär tusen gånger. Osökt går tankarna till Bosse Ringholms klassiska presskonferens ("Inga-Britt Ahlenius har uttryckt intresse för ett annat uppdrag") - till slut kan Elisif Elvinsdotter knappt hålla sig för skratt.


Tobias Billström (M) - så
här nöjd var han nog inte efter
intervjun.


Vellingemoderaterna framstår mer som ett allmänpopulistiskt lokalparti än som Nya moderater. Skatte- och flyktingmotstånd i lite slickare förpackning än Ny demokrati, ungefär. Läskigt, om du frågar mig.

2 kommentarer:

Fredrik Utgård sa...

Har nu sett intevjun och jag håller inte alls med dig. Tvärtom tycker jag att Tobias Billström sätter Uppdrag Granskning på plats.

Dels genom att visa på hur frågan faktiskt inte handlar om huruvida Göran Holm sagt ditt eller datt, utan om vad som står på pappret i avtalet med Migrationsverket - alltså den centrala frågan. Om sedan Vellingmoderaterna gillade detta eller ej är ointressant, skrev under gjorde de i alla fall.

Och sedan visar han ju att frågan om mottagningsformen (familjehem/gruppboende) som ju skiljer mellan många kommuner i Sverige inte heller är centralt. Att uppfylla avtalet är däremot det viktiga och där förutsätter jag att regeringen om Tobias Billström bevakar sina partikollegor.

Men du har som sagt inte övertygat mig om att Billström = Ringholm. Tvärtom är det en rätt intressant mediahantering att stå för sin sak och förklara den i 10 olika versioner men med samma utfall. Märks att Tobias Billström inte är tappad bakom en vagn...vilket ju Bosse R erkannerligen var och är.. :)

Anonym sa...

Antingen så förstår inte TB frågorna eller så spelar han dum.

Så slut frågan är spelar han dum eller är....?

Skrebban