tisdag 26 januari 2010

Om burkor (inte burkar!)

Erik Svensson har ett intressant inlägg, "Burkan - ett stort problem i Skandinavien?", på sin blogg Biology & Politics. Svensson diskuterar den danska debatten om ett eventuellt förbud mot burka, vilket föreslagits av Konservative, ett av de två partierna i den danska regeringen. Svensson konstaterar att en ny studie har visat att inga danskor tycks bära burka, och att debatten därför är en ren pseudodebatt.
Det är intressant, men knappast överraskande. Det finns förmodligen inte särskilt många i Sverige som bär burka heller, så det är inget problem här heller. Personligen har jag aldrig sett någon under alla mina år i Sverige. Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli ett problem i en (högst hypotetisk) framtid, om burkorna blev vanliga, t. ex. på universitetskurser när vi behöver kunna identifiera studenter som ska tentera. Detta gäller också de vanligare plaggen hijab (Niqab)... Men inte heller dessa plagg är särskilt vanligt förekommande, och sannerligen inte ett stort samhällsproblem.
Svenssons reflektion är intressant, och jag har också gjort den vid två tillfällen. Två tillfällen är nämligen så många gånger som jag sett plagget Niqab, och då bor och arbetar jag ändå i Malmötrakten, som inte direkt är känt som något etniskt homogent område.



Idén om förbud mot klädesplagg som burka och niqab är typiska exempel på effekterna av den skeva rapporteringen kring invandringen och integrationen.

Inga kommentarer: