torsdag 27 november 2008

Usch, jag tror jag måste kräkas lite

Jag läser att Peter Wolodarski utsettd till ny politisk chefredaktör på DN.

Usch.*


* Jag har ett ont öga till hr Wolodarski sedan han skrev några riktigt otäcka, skadeglada artiklar med anledning av att jag och 400 av mina arbetskamrater blev av med jobben då Arbetslivsinstitutet fick siljessnöret av den nya regeringen. Jag hade i samband med detta en brevväxling med Wolodarski, varvid han hade den dåliga smaken att svara med något slags "standardbrev" som han också hade skickat till flera av mina likaledes förbannade kolleger. Wolodarski är en man utan intellektuell heder - borgerlighetens svar på Marita Ulvskog.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vari bestod det skadeglada? Att han nyanserade debatten genom att hänvisa till vad forskare hade sagt om forskningen som bedrevs på ALI (statskontorets granskning)?

Stardust sa...

Det skadeglada bestod bland annat i följande raljanta formulering:

"Nu är det färdigtänkt på Arbetslivsinstitutet. Ett av de mest oväntade och välkomna beskeden i finansminister Anders Borgs budget är att myndigheten läggs ned från den 1 juli 2007. Anslaget på 377 miljoner kronor dras in, nästan 400 medarbetare får söka sig vidare på arbetsmarknaden."

Ett ganska magstarkt sätt att lustiggöra sig över att 400 människor blir av med sina arbeten, tycker jag fortfarande.

Vad gäller statskontorets s.k. granskning så var den rent löjeväckande. Från min enhet hade tre skrifter valts ut, oklart hur. Två FOU-rapport av icke-disputerade medarbetare och en korts översiktsartikel av vår chef (som mestadels hade administrativa arbetsuppgifter). Inga peer reviewade artiklar av seniora medarbetare, ingen doktorsavhandling.

En betydligt mer objektiv totalundersökning av ALI:s internationella publicering, genomförd av den främste svenske experten på bibliometriska undersökningar, Ulf Sandström, visade däremot att ALI:s forskning låg strax över snittet i ett internationellt perspektiv. Den studien sågades jäms med fotknölarna av Wolodarski, som dessutom gav sig ut för att försöka hitta skit om Ulf Sandström.

Missförstå mig rätt, jag är inte bitter; jag har landat utmärkt på fötterna och har en schysst, fast tjänst på Malmö högskola. Men den svenska arbetslivsforskning har fått ett hårt slag, som den knappast kommer att hämta sig ifrån i brådrasket.