söndag 22 januari 2012

Inga högoddsare

Jag har inte bloggat så mycket i år, men den 1 januari skrev jag att 2012 var året du Håkan Juholt skulle avgå och att jag skulle bli förvånad om han satt kvar så länge som till sommaren.
Sista spiken i Juholts kista blir förmodligen Vänsterpartiets kongress i veckan som kommer. När Jonas Sjöstedt väljs till partiledare där - ensam eller tillsammans med Ulla Andersson - så kommer Vänsterpartiet att börja knapra åt sig stöd från Socialdemokraternas vänsterflygel. När det sker är tålamodet slut med Juholt. Jag skulle bli mycket förvånad om han sitter kvar till sommaren.
Juholt påskyndade processen genom sitt olyckliga försvarspolitiska utspel i Sälen, men även utan det misstaget hade han varit rökt, för att travestera Sören Holmberg.

Idag redovisar flera tidningar resultatet från januari månads Sifo. På bara ett par veckor har Vänsterpartiet vunnit runt 100 000 potentiella väljare från Socialdemokraterna - och dessutom ett ansenligt antal även från Miljöpartiet. I undersökningen går V fram 2,5 procentenheter, till sammanlagt 8,8 procent.

Det för mig över till ett annat av mina blogginlägg, det om Jonas Sjöstedts chanser. Jag trodde där att Sjöstedt lätt skulle kunna nå omkring 10 procent om han skötte sina och partiets kort rätt. Processen går snabbare än jag kunnat föreställa mig, men vi får väl se vad som händer när - om - Socialdemokraterna lyckas skärpa till sig.

Under partiledardebatten i Riksdagen i veckan som gick försökte statministern smeta "kommunist"-stämpeln på Jonas Sjöstedt, men det gick som väntat mycket dåligt. Jag har faktiskt svårt att tänka mig att Fredrik Reinfeldt gör om det - åtminstone inte i så klumpig form - med tanke på hur elegant Sjöstedt replikerade.



Nej, Sjöstedts största problem är inte de politiska motståndarna i regeringen. Det största hotet på vägen mot 15 procent är snarare partiets radikaler. Under V-kongressen beslutades bland annat om att V ska fortsätta att driva frågan om sex timmars arbetsdag - snarare än en mindre arbetstidsförkortning till 37 timmars arbetsvecka, vilket Sjöstedt och Ulla Andersson pläderade för på DN Debatt i början av januari - och att man skulle driva på för ett förbud mot bemanningsföretag.

Detta är inga frågor Jonas Sjöstedt vill driva, det är jag rätt övertygad om, men nu måste han, och interndemokratiskt är det förstås inget att säga något om.

Hur som helst så känns det skönt att ha fått rätt i båda mina "förutsägelser" inför det nya året - även om det inte direkt var några högoddsare.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kommunister och vänsterpartister är rent övergripande lägre stående varelser (inte alla givetvis, det finns också en intellektuell vänster). Om man skulle mäta IQ på alla som röstar på Vänsterpartiet och Moderaterna, vilka tror du skulle få högst IQ? Om man mätte medelförmögenhet på alla som röstar på V eller alla som röstar på M, vilka skulle ha högst? Och så vidare.

När man själv inte är tillräckligt smart, framåt eller duktig utan vill knapra av andras framgång så väljer man Vänsterpartiet.

Svårare än så är det inte.

Alla kommunistregimer i världen har också misslyckats kapitalt med sitt styre, dessutom är kommunismen ansvarig för mer dödsoffer än vad nazismen är.

Lycka till med ditt fortsatta missionerande.

// Ej kommunist

Stardust sa...

Det är med tvekan jag låter det inlägget står kvar, du fega anonyme skribent.

Jan Wiklund sa...

Jag tror att det största hotet mot Sjöstedt är att det inte finns några arga människor utanför det parlamentariska systemet som driver några av de frågor vänsterpartiet traditionellt profilerar sig på.

Inga som demonstrerar och ockuperar (som man gör t.ex. i England) när sjukhus säljs ut eller skänks bort, inga som strejkar när de får sparken och ersätts av bemanningsföretag - bara en massa människor som sitter på sina stjärtar och hoppas att politikerna ska förbarma sig.

Det blir det ingen kraft av.

Erik Larsson sa...

Jan: det demonstreras och ockuperas här i Sverige just nu också. Det är bara media som inte upppmärksammar när det händer i Sverige.

Ta dig ut till Husby så får du se ett stort fint ockuperat kulturhus som varit ockuperat i över en vecka mitt i Husby centrum.

Sen är väl Vänsterpartiets mening att de ska stödja de fackförbund som har tänkt på olika frågor som 6 timmars arbetsdag och förbud mot bemanningsföretag men inte vågat driva detta just för att ingen annan driver det. Men direkt när V drog upp dessa frågor så har ju massor av människor hoppat på tåget så att säga.

Detta kommer bli frågor som verkligen engagerar folk igen.

Anonym sa...

Stardust,

Vad är det för fel med anonymitet på nätet? Så länge man sköter sig och för en sansad debatt utan personangrepp ser jag inga som helst problem med anonymitet. På så sätt kan mer obekväma samtalsämnen debatteras helt öppet.

Ta exempelvis någon valfri person som har ett välbetalt jobb och en bra tillvaro och som en följd av detta kanske inte vågar säga exakt vad denne tycker i vissa känsliga frågor.

Detta medför att debatten avstannar och att den absoluta sanningen svårligen kan komma fram, och kan den absoluta sanningen svårligen komma fram blir det svårare att komma med konkreta förbättringsförslag och en utveckling för samhället.

Anonymitet på nätet är helt fantastiskt på så sätt att sanningen kan diskuteras mer öppet utan risk för inslag av censur eller rädsla för förlust.

Mitt först inlägg om kommunismen skulle jag givetvis kunna debattera med namn och allt helt öppet, har bara valt anonymitet av ren bekvämlighet.

Argumenten är det viktiga, inte personen.

// Ej kommunist

Anonym sa...

(Sen kan jag medge att jag uttryckte mig något nedlåtande om människor ur "lägre samhällsklasser". De har givetvis samma mänskliga rättigheter som alla andra. Dock är det så att kommunismen som filosofi inte fungerar.)

Var och en sin egen dräng. 30 % av skatterna går till skola, vård och omsorg. Dessa skall inte beskäras, däremot kan man undra om skattepengar används optimalt i andra sammanhang?

// Ej kommunist