söndag 24 februari 2008

Sydsvenskan gör reklam för scientologikyrkan

Idag har Sydsvenskan gått på ett journalistiskt bränn. Sydsvenskan brukar vanligtvis ha mycket bra bevakning av frågor som rör narkomanvård, men idag har tidningens Omkretsen-redaktion gjort ett mycket positivt reportage om Narconon i Eslöv.

För den som - i likhet med Sydsvenskan - inte känner till det är Narconon en gren av scientologikyrkan. Narconon utgår från den ökände science fiction-författaren och sektgrundaren L Ron Hubbards idéer. Om någon blir drogfri via Narconon har det sannolikt mer med slump eller självläkning att göra än med den "behandling" som erbjuds. Ingen vet, för det har aldrig genomförts några seriösa utvärderingar av Narconons verksamhet i Sverige.

Det finns dock mycket som talar för att flera av inslagen i Narconons "reningsprogram" - till exempel ideliga, utdragna bastubad och intag av stora mängder av vitaminer och mineraler - faktiskt kan vara direkt skadliga. Under 1970-talet försökte Socialstyrelsen få bort Narconon, dock utan framgång eftersom den "behandling" som erbjuds faller under Länsstyrelsens tillsynsansvar.

Scientologerna är kända för att bedriva en offensiv (och lögnaktig) marknadsföring riktad mot politiker och medier. Denna marknadsföring bedrivs bl.a. med hjälp av Narconon, men också med hjälp av en annan s.k. frontorganisation, "Kommittén för mänskliga rättigheter". KMR bedriver framför allt antipsykiatrisk propaganda.

Det hade räckt med att Sydsvenskan hade gjort en enkel google-sökning innan publiceringen, så hade dagens debacle kunnat undvikas. Intressant info finns bl.a. på Wikipedia och på den tyvärr något inaktuella hemsidan Narconon-exposed.

Uppdatering: Jag noterar att Sydsvenskan nu åtminstone lagt ut information om kopplingen mellan Narconon och scientologerna på sin hemsida. De borde dock se till att publicera detta i papperstidningen också...

6 kommentarer:

Daniel sa...

Jag mailade SDS och de medgav att det blivit en något olycklig publicering. Jag skickade med följande länk till dem: http://ulf.ing-steen.se/~ulf/narconon_investigation_by_.htm

Stardust sa...

Wow, den första kommentaren på min blgg! Välkommen :-)

Jag mailade också, men har hittills inte fått något svar.

Smugglarn sa...

Jag mailade också in klagomål på bristande journalistik. Misstänker lat publicering av pressrelease eller att reportern har en olycklig koppling till sekten.

Daniel sa...

Att du inte fått någon kommentar beror nog på att "vi" inte visste att du bloggade (roligt att du gör det nu!). Jag har ju läst många av de artiklar om drogpolitik som du skrivit, och jag håller med om det mesta. Jag ser att du är med i LouisePs blogrulle också, kommentarerna lär komma framöver!

Anonym sa...

Jag blev jätteupprörd när jag såg artikeln och skickade mail till 3 olika sydsvenskan adresser.
Nedanstående är ett litet utdrag på det svar jag fick:

"Jag tycker också i eftertankens kranka blekhet att det känns olyckligt att vi nämnde Narconon i rubriken, vilket såklart kan uppfattas som "beröm" eller hur man ska uttrycka det."

/Kenneth Hedman

troed sa...

De fick nog många mail - även jag skickade länken till Ulfs sida till dem och har inte fått något uppföljningssvar. Även om de (tydligen hastigt med tanke på stavfel) uppdaterat artikeln är de lite väl flata med kopplingarna till scientologin fortfarande. Man kan fundera på om Staffan Håkansson är helt objektiv i sin rapportering.

Tack för att du bloggade om det. Det är mycket irriterande att Sydsvenskan slutat ta emot kommentarer till fördel för bloggar i så hög utsträckning som nu gäller.