torsdag 21 juni 2012

Metadonpatienter i trafiken - som folk är mest

I tisdags publicerades Expressen en debattartikel av moderaten Mats Gerdau, partiets avgående gruppledare i socialutskottet. Mats Gerdau har tidigare uttalat sig mot bättre vetande om metadonbehandling. Denna gång gjorde han det igen, genom att hävda att patienter med metadon eller buprenorfin är trafikfaror som inte alls borde få köra bil. Jag svarade i torsdagens tidning.

På måndag ska jag diskutera ämnet i Studio Ett (17-timmen) tillsammans med Mats Gerdaus partikollega i justitieutskottet, Krister Hammarbergh.

Min Expressen-replik följer också här nedan:



Mats Gerdau och hans moderata riksdagskolleger efterlyser en ”nollvision” för narkotikaklassade läkemedel i trafiken. Gerdau pekar särskilt ut metadon och buprenorfin (Subutex), två preparat som beskrivs som ”droger som inte hör hemma på svenska vägar”.

Metadon och buprenorfin används i underhållsbehandling av personer som är beroende av heroin eller andra opiater. Många patienter som får sådan behandling har fortsatta beroendeproblem, men många blir också helt rehabiliterade och kan leva normala liv utan missbruk. Det är den senare gruppen som får inneha körkort.

Tyvärr är Mats Gerdau dåligt informerad, både vad gäller effekterna av metadon och buprenorfin på körförmågan och vad gäller de regler som redan finns för dem som behandlas med dessa läkemedel.

Psykomotoriska experiment har visat att välinställda metadonpatienter är fullt alerta, med friska människors funktioner och reaktionstider. Detta är dokumenterat i ett flertal internationella studier där forskare studerat metadonets effekter på körförmågan. De studier som finns om buprenorfin visar liknande resultat. Mats Gerdaus påstående om att metadon och buprenorfin ”inte passar ihop med att framföra ett motorfordon” är alltså felaktigt.

För att en patient i underhållsbehandling ska få inneha körkort kräver Transportstyrelsen att personen är fri från missbruk och stabil i sin behandling. För att körkortstillstånd ska medges fordras en noggrann uppföljning med drogtester och läkarintyg under minst två års tid. Patienter med körkort följs även upp kontinuerligt. Varje år krävs ett nytt läkarintyg för att dokumentera att personen är följsam till programmet och fri från missbruk. Denna uppföljning pågår så länge behandlingen pågår och därefter vid minst ytterligare ett tillfälle för de patienter som väljer att avsluta den.

Faktum är att det inte finns någon annan grupp i trafiken som det ställs lika hårda krav på som patienter med underhållsbehandling. Detta hade Mats Gerdau själv kunnat ta reda på, om han bara gjort ett minimum av research innan han skrev sin artikel. Transportstyrelsen hade kunnat informera om de studier och regler som jag nämnt ovan. Chefsläkaren på myndigheten, Lars Englund, hade kunnat berätta att han inte ser några behov av strängare bestämmelser för den nämnda patientgruppen.

Personer som fortsätter att missbruka alkohol eller andra droger parallellt med sin underhållsbehandling kan självklart vara en trafikfara, men för dem finns redan ett verksamt regelverk. Både rattfylleri och drograttfylleri är kriminaliserat och straffbelagt i trafikbrottslagen. Mats Gerdau har alltså identifierat ett icke-problem, och han bemöter det med ett kraftfullt slag i luften.

Beskrivningen av de förment trafikfarliga metadonpatienterna ligger väl i linje med den opinionsbildning som bedrivs av lobbygrupper som KRIS, Kriminellas Revansch i Samhället. KRIS beskrev nyligen metadonpatienter som ”tickande bomber som kör omkring där ute”. Sådana oseriösa påståenden är elakartade – inte bara för att de är felaktiga, utan framför allt för att de bidrar till en omfattande stigmatisering av personer med underhållsbehandling.

Den svartmålning som Mats Gerdau och KRIS deltar i är allvarlig. Den bidrar till att försämra dessa människors möjligheter på arbetsmarknaden, och försvårar därmed deras rehabilitering. Jag har talat med Mats Gerdau och kan inte tänka mig att det är hans avsikt. Men det är likväl det beklagliga resultatet.

6 kommentarer:

Dick Johansson sa...

Fråga gärna om två saker:

1) Hur många verkliga trafikolyckor är metadoinpatienter inblandade i? Det borde finnas god statistik. Förmodligen har Mats Gerdau fantiserat ihop risker som inte finns på riktigt.

2) Har Mats Gerdau haft besök av någon lobbyist från något företag som säljer salivtester? Eller från någon branchorganisation av typen www.datia.org ? Vill han egentligen att polisen skall bli "återförsäljare" av tester? Så att testföretaget skall tjäna pengar?

Erik sa...

Är väl inte till 100% kopplat till just det här inlägget men en del. Du har i väldigt många av dina blogginlägg varit kritisk till KRIS. Jag förstår det efter som du är för sub och metadon och antagligen får dina pengar därifrån. men snälla lyssna på KRIS. Till skillnad från dig så har du några som vet hur det ser ut i verkligheten. KRIS säger att det läcker sub hej vilt till gatan. Det är så och KRIS vet det, det gör jag med! Jag är nykter och drogfri narkoman och rökte heroin första gången vid 12 års ålder, första silen vid 16. Du kräver evidens och forskning. Vill du ha pålitlig information om hur mycket sub som finns på gatan från programmen? Fråga den som säljer. Der är killarna och tjejerna i KRIS som vet hur verkligheten ser ut. Jag har själv under många år sålt sub och allt är från programen som läckt.
KRIS har en hård linje när det kommer till medicin, speciellt met/sub men är den inte befogad till viss del? Är men drogfri när man går på sub? är en alkis nykter om han bara dricker 4 folköl om dagen för så skakar han inte?
Somsagt, jag är själv helt nykter och drogfri från över 10 års heroinmissbruk utan medicin. Självklart ska de missbrukare som efter så många år inte klarar en avgiftning eller är så tröga i skallen att de inte kan knyta skorna få medicinsk hjälp. MEN underhållsbehandling måste väl ändå vara ett alternativ som du INTE vill använda dig av? För sub/met är droger och en total drogfrihet är väl det absolut bästa alternativet, eller hur? Och underhållsbehandling tittar knappast på det riktiga problemet.
Jag säger inte att subprogramen ska tas bort men det ska vara i allra sista hand, och kan man påverka politiker att finansiera andra behandlingsmetoder innan underhållsbehandling så gör vad som krävs!Och KRIS har något som du antagligen aldrig kommer att ha, kunskap om verkligheten hämtad från verkligheten. Inte berättad om utan upplevd. Mycket mer värd än en beroendeläkare eller forskare, så lyssna på dom och avfärda inte allt!!
Jag är själv inte medlem i KRIS då jag äter ADHD medicin och finner gemenskap på annat håll men har måna väldigt nära vänner i KRIS.

Frid till dig!

Anonym sa...

Erik: Jag vill påminna dig om att du enligt KRIS inte är nykter. Jag tycker att det är upp till var och en att definiera sin nykterhet.

Carro

Erik sa...

Carro: Helt rätt Carro! Där går jag och KRIS itu. Gäller det även när jag ska köra bil? Kan jag själv definiera mig som nykter vid 0,8 promille istället för lagens 0,2?
Sub/met är starka narkotiska preparat, jag vet inte om du har provat men det har jag. Jag har svårt att se folk som drogfria på dom även när dom fungerar som dom ska. Precis som vissa likställer concerta med tjack . Det jag menar är att ett totalt drogfritt sinne är att sträva efter, med det sagt är jag inte emot substitutbehandling i de få allvarliga fall där inget annat hjälper.
Men det är billigare att ge Sub än en riktigt bra behandling, och det kräver att man själv vill sluta.
Det viktigaste jag vill trycka på är att ta vara på organisationer som KRIS och Xcons och andra hjälp till självhjälporganisationer, då dom varje dag gör det läkare, kriminalvård, psykvård, frivård, soc och BUP misslyckas med konstant. Dvs få folk att bli nyktra och leva ett hederligt liv.

Allt gott!!!

Stardust sa...

Erik, till att börja med, jag tar inte emot några pengar från läkemedelsbolagen. Under de tolv år som jag ägnat mig åt dessa frågor har jag under sammanlagt en månad gjort uppdrag som finansierats av läkemedelsbolag, och då hade jag min vanliga lön som kom från min vanliga arbetsgivare, Malmö högskola.

Jag vet att läckage förekommer och att det också kan vara relativt vanligt på vissa orter. Men jag vet också varför det förekommer och vilka syften det fyller, omständigheter som KRIS helt bortser ifrån. Jag har läst omfattande forskning från andra länder och forskar själv kring dessa frågor idag (finansierat av det statliga forskningsrådet FAS). I vårt projekt gör vi omkring 500 intervjuer med droganvändare. Därför vet jag att KRIS överdriver och förenklar när de bedriver sin propagande mot underhållsbehandling.

Jag vänder mig också starkt emot att du jämför kontrollerad underhållsbehandling med missbruk, för så är inte fallet. Många patienter som har underhållsbehandling är skötsamma samhällmedborgare som arbetar, har familjer och är helt missbruksfria. Den andel som når sådana resultat är betydligt högre i underhållsbehandling än i exempelvis tolvstegsbehandling. Men det är inte de mest framgångsrika patienterna som "märks" i underhållsbehandling - det är de med fortsatta missbruksproblem, de som driftar och dealar, de som besöker mottagningen varje dag. Det är en grupp som faller ur annan behandling - som kastas ur tolvstegsbehandling vid första återfall - men som ofta kan få gå kvar i underhållsbehandling.

Min ståndpunkt är att den beroende själv måste få påverka valet av behandlingsmetod och välja sin egen väg mot nykterhet och drogfrihet. Den som önskar tolvstegsbehandling ska få det. Det som hellre vill pröva underhållsbehandling ska få det, om hen uppfyller Socialstyrelsens krav. Och varken du eller jag ska sätta oss till doms över dessa människors val.

Kan vi enas om det?

Anonym sa...

Metta är väl bra till viss del, MEN det jag inte fattar är att mottagningarna ALDRIG ens frågat om man vill trappa ur sig när man varit drogfri ett antal år, utan låter folk lunka på år ut o år in och att det inte finns nån kunskap om urtrappning/abstinensbesvär/biverkningaroch hur folk som har slutat upplever o mår under utsättningen,Det är jävligt märkligt.Har själv haft skiten sen 1986 och trappat ner från 110mg till 5mg och gått ner i vikt rätt mycket men snart är man fri från giftet:)Ang bilkörning så är det absolut ingen skillnad med metta förutsatt att man har rätt dos ,Men har man för hög dos är man livsfarlig i trafiken,kan jämställas med heroins effekter,man sitter o nickar till bakom ratten.Och dom flesta patienter vill såklart försöka "myglar" till sig en för hög dos så man kan sitta o nodda hemma soffan